Deel deze blog
Waar hebben we het over?
Door Douwe op 6-mrt-2016 15:26:24
September 2015, bij Fourtop ICT komt een nieuwe saleskracht werken. Ook start er een marketing-stagiair. Samen met de commercieel directeur van Fourtop ICT moet er de komende tijd hard aan de weg getimmerd worden. Offertes bevatten te veel terminologie en ook de bedrijfspresentatie gaat al enige tijd mee. De marketingstrategie die is bedacht door een voormalig stagiair, moet in de realiteit worden gebracht! Iedereen moet weten dat we samenwerken leuk en makkelijk maken, maar hoe doe je dat als ICT-dienstverlener? Waar wil je het als ICT-dienstverlener over hebben? Roep je van de daken hoe snel je cloudopslag is? Vertel je iedereen dat je de beste ondersteuning hebt als er een keer iets mis gaat met alle klantgegevens? De afgelopen tijd zijn we, samen met onder andere Frank Hartog en Bram Alkema, er achter gekomen dat dat niet de essentie is voor de eindgebruiker. De eindgebruiker van een ICT-dienst wil gewoon dat zijn werkplek ‘goed’ is. Maar wat is goed? Dat weet je van tevoren niet! Je kent de klant niet, je weet niet wat hij belangrijk vindt en waarom hij op zoek is naar een ICT-oplossing. Om daar achter te komen moet je de klant uithoren, alles van hem willen weten. Pas daarna kun je als ‘redder’ jouw oplossing voorschotelen.
Maar je oplossing voorschotelen is alleen effectief als je vertelt wat de klant er mee kan, in plaats van vertellen hoe het werkt. In de ICT-wereld is dit soms lastig. ICT’ers zijn vaak enthousiast over de nieuwste technologie waar ze gebruik van maken, daarom is het niet gek dat daarover gesproken wordt, ook naar de klant. Het is echter niet hetgeen waar de klant op zit te wachten. De klant wil een oplossing voor zijn probleem. Bijvoorbeeld dat medewerkers ’s avonds niet kunnen werken omdat ze niet bij hun bestanden kunnen. Wat geef je de klant dan? Een Cloud tot wel 100 terabyte opslag met een snelheid van 20 mbit? Een managed serveromgeving? Jazeker, maar je zegt: ‘De oplossing die ervoor zorgt dat jouw mensen altijd bereikbaar zijn, is een altijd veilige en bereikbare werkomgeving voor een vast bedrag per maand.’ Dat is tenminste waar de klant naar op zoek is. Je vertelt dus niks (of weinig) over de techniek, maar je geeft de klant een oplossing voor zijn probleem. Dat is wat er verwacht wordt en dat is waarvoor de klant wil betalen. Dat is onze interne missie en dat is waar we de komende tijd mee aan de slag gaan.
Een eerste stap hebben we inmiddels gezet, in de vorm van een korte bedrijfsvideo. Deze kun je hier bekijken. We houden van reacties!
Deel deze blog
- juli 2024 (2)
- april 2024 (1)
- maart 2024 (2)
- februari 2024 (1)
- januari 2024 (2)
- december 2023 (3)
- november 2023 (1)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (4)
- augustus 2023 (3)
- juli 2023 (1)
- juni 2023 (2)
- mei 2023 (1)
- april 2023 (1)
- maart 2023 (2)
- februari 2023 (2)
- januari 2023 (3)
- december 2022 (1)
- november 2022 (4)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (3)
- juni 2022 (2)
- mei 2022 (1)
- april 2022 (3)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (4)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (3)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (2)
- september 2021 (2)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (5)
- mei 2021 (3)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (7)
- februari 2021 (2)
- januari 2021 (1)
- december 2020 (2)
- november 2020 (3)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (2)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (3)
- mei 2020 (1)
- april 2020 (2)
- maart 2020 (3)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (1)
- juli 2019 (1)
- juni 2019 (1)
- april 2019 (1)
- februari 2019 (1)
- oktober 2018 (1)
- augustus 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (1)
- mei 2018 (1)
- april 2018 (1)
- januari 2018 (1)
- december 2017 (1)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (2)
- april 2017 (1)
- maart 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (2)
- december 2016 (1)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (3)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (1)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (1)
- april 2016 (1)
- maart 2016 (2)
- februari 2016 (2)