Deel deze blog
Proactive Detection & Response
Door Douwe op 5-apr-2024 15:26:54
Proactieve Endpoint Detectie en Response
In het huidige digitale landschap zijn proactieve detectie en responsdiensten voor organisaties steeds belangrijker geworden. Hoewel dit vroeger vooral prijzige oplossingen waren voor grote organisaties, zijn deze diensten nu toegankelijker voor het midden- en kleinbedrijf (MKB) tegen redelijke kosten. Hierdoor kunnen MKB-bedrijven hun IT-beveiliging aanzienlijk verbeteren en beter bescherming bieden tegen cyberdreigingen in de steeds veranderende digitale omgeving.
Waarom is het belangrijk om systemen proactief te gaan monitoren? Door systemen continu te monitoren, kunnen risico's meteen worden gedetecteerd en geïsoleerd, zodat ze zich niet verder kunnen verspreiden. Dit verkleint aanzienlijk de kans op downtime, financiële schade of reputatieschade in vergelijking met het gebruik van een stand-alone endpoint-beveiligingsproduct (zoals antivirussoftware) op een computer. Op deze manier wordt bedrijfscontinuïteit beter gewaarborgd en de impact van potentiële cyberdreigingen geminimaliseerd.
Wat houdt Detectie en Response in een IT-omgeving precies in? In de IT-wereld staat deze dienstverlening bekend als EDR - Endpoint Detection and Response. In eenvoudige termen helpt EDR organisaties bij het 24x7 beschermen van hun computernetwerken door potentiële bedreigingen en beveiligingsincidenten live te identificeren. Vervolgens wordt er direct actie ondernomen door specilisten om deze incidenten aan te pakken voordat ze uitmonden in ernstige problemen zoals datalekken of systeemuitval. Deze aanpak zorgt voor een effectieve directe beveiliging van de netwerkinfrastructuur, waardoor bijvoorbeeld hackers niet lang in een bedrijfsnetwerk kunnen rondneuzen.
Hoe werkt dit in de praktijk? Vanuit een centrale locatie houden cyberspecialisten continu, 24 uur per dag en 7 dagen per week, IT-systemen onder toezicht. Zodra er een verdachte activiteit wordt gedetecteerd, start het team met het analyseren van de situatie om te bepalen wat de bron is. Vervolgens nemen de specialisten passende maatregelen om verdere verspreiding van dreigingen, zoals malware, te voorkomen. Na deze actie volgt er onderzoek en een uitgebreide rapportage om inzicht te geven in wat er precies heeft plaatsgevonden. Dit stelt organisaties in staat om te leren van het incident, wat helpt bij het ontwikkelen van strategieën om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen.
De nadruk op continue verbetering zorgt ervoor dat organisaties altijd een stap voor blijven op het gebied van cyberbeveiliging. Dit leidt tot een betere bescherming van de merkreputatie en helpt om het vertrouwen van klanten hoog te houden.
Deze dienst is beschikbaar als losse dienst of als add-on voor Cloudine.
Deel deze blog
- juli 2024 (2)
- april 2024 (1)
- maart 2024 (2)
- februari 2024 (1)
- januari 2024 (2)
- december 2023 (3)
- november 2023 (1)
- oktober 2023 (3)
- september 2023 (4)
- augustus 2023 (3)
- juli 2023 (1)
- juni 2023 (2)
- mei 2023 (1)
- april 2023 (1)
- maart 2023 (2)
- februari 2023 (2)
- januari 2023 (3)
- december 2022 (1)
- november 2022 (4)
- oktober 2022 (3)
- september 2022 (3)
- augustus 2022 (3)
- juli 2022 (3)
- juni 2022 (2)
- mei 2022 (1)
- april 2022 (3)
- maart 2022 (4)
- februari 2022 (4)
- januari 2022 (3)
- december 2021 (3)
- november 2021 (2)
- oktober 2021 (2)
- september 2021 (2)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (5)
- mei 2021 (3)
- april 2021 (3)
- maart 2021 (7)
- februari 2021 (2)
- januari 2021 (1)
- december 2020 (2)
- november 2020 (3)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (2)
- augustus 2020 (1)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (3)
- mei 2020 (1)
- april 2020 (2)
- maart 2020 (3)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (1)
- juli 2019 (1)
- juni 2019 (1)
- april 2019 (1)
- februari 2019 (1)
- oktober 2018 (1)
- augustus 2018 (1)
- juli 2018 (1)
- juni 2018 (1)
- mei 2018 (1)
- april 2018 (1)
- januari 2018 (1)
- december 2017 (1)
- oktober 2017 (3)
- september 2017 (2)
- april 2017 (1)
- maart 2017 (1)
- februari 2017 (1)
- januari 2017 (2)
- december 2016 (1)
- november 2016 (3)
- oktober 2016 (3)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (1)
- juli 2016 (1)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (1)
- april 2016 (1)
- maart 2016 (2)
- februari 2016 (2)