Blogs

De 6 belangrijkste IT tips voor veilig thuiswerken

Werk je op het moment ook thuis en wil je weten of je digitale werkomgeving nog steeds veilig is?

Dagelijks houden we al heel veel werkomgevingen up to date en veilig en ons doel is dat je hier zo min mogelijk van merkt, omdat we juist monitoren en je systemen bijhouden achter de schermen. We doen er alles aan zodat je zo optimaal en veilig mogelijk kunt werken en dit is niet anders voor de situatie van nu, waarbij veel mensen thuis aan het werk zijn. We geven je graag onze 6 belangrijkste tips voor veilig thuiswerken voor zowel de eindgebruiker als de IT manager.

De 6 tips voor veilig thuiswerken:

1. Update je PC
De eerste tip klinkt simpel, maar het wordt vaak vergeten; zorg dat er op je PC de laatste versie geïnstalleerd is. Anders dan op kantoor waar de IT afdeling zorgt voor het updaten van computers wordt dit thuis nog weleens overgeslagen. Denk hierbij aan het updaten van Windows of MacOS en Anti-virus software. Dit is heel simpel en zorgt ervoor dat de deur in ieder geval gesloten is voor hackers.

2. Log altijd in met MFA
Maak het hackers niet te makkelijk! Met MFA (Multi Factor Authenticatie) of ook weleens 2FA (Two-Factor Authenticatie) genoemd, heb je pas toegang tot gegevens en kun je pas inloggen bij bijvoorbeeld portals, Office 365 en Google nadat je twee stappen hebt doorlopen. Naast je inlognaam en wachtwoord heb je een tweede sleutel nodig om in te kunnen loggen, denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontvangen van een sms-code of een aanmeldingsverzoek in een gekoppelde app op je smartphone. Met MFA maak je het hackers thuis veel moeilijker om data van jezelf en van je bedrijf te stelen of om bij binnen te komen.

3. Staat je Anti-virus aan?
Het thuisnetwerk is minder veilig dan het bedrijfsnetwerk, dus zorg ervoor dat Anti-virus software actief is en goed ingesteld staat op je thuiscomputer of laptop. Of dit nu een standaard variant van Windows of bijvoorbeeld de uitvoering van ESET is, zorg ervoor dat ze aan staan en een oogje in het zeil houden terwijl je thuis werkt.

4. Kijk uit voor Phishing
Phishing is een vorm van digitale oplichting en gebeurt via e-mail, social media, chat diensten zoals WhatsApp en Teams, SMS en andere communicatiemethoden. Het lijkt alsof je een bericht van een bekende afzender krijgt, maar ondertussen willen ze je gegevens. Kijk goed van wie je een bericht krijgt en open het niet als je het niet helemaal vertrouwt. Bedrijven vragen normaal gesproken namelijk nooit om bijvoorbeeld je gebruikersnaam, wachtwoord of je creditcardgegevens.

5. Voorkom wildgroei van data
Voorkom dat er een wildgroei van data ontstaat op je thuiscomputer die niet standaard deel uitmaken van het gebruikelijke netwerk. Data kan overal komen te staan door het foutieve gebruik, de missende configuratie en het beleid van bijvoorbeeld My Documents, OneDrive (zakelijk en privé door elkaar heen), Teams/ Sharepoint en Google Drive. Hierdoor kun je de controle en kostbare data kwijtraken of er ontstaan meerdere plekken met dezelfde data waardoor niet duidelijk is welke de meest actuele versie is.

6. Wees je bewust van richtlijnen en policies
Door bekend te zijn met de richtlijnen van je bedrijf is het duidelijk voor jou en je collega’s hoe je met thuiswerken omgaat. Het is belangrijk dat iedereen weet waar ze aan toe zijn en wat er verwacht wordt. Denk hierbij ook aan interne betalingsverzoeken, normaal bespreek je deze op de werkvloer, blijf ze bespreken voor je betalingen doet. Hackers maken misbruik van het feit dat er mogelijk miscommunicatie is door het vele thuiswerken. Blijf veilige keuzes maken waar je ook aan het werk bent! 

Inschrijven per email