Klantcase

Liquin

350 medewerkers migreren naar een nieuwe IT-omgeving. In 3 weekenden. Zonder downtime. 

Liquin

400 laptops vervangen, een compleet netwerk overzetten en drie terminals plus een hoofdkantoor loskoppelen van het moederbedrijf. En dat allemaal terwijl het bedrijf 24/7 door moet lopen, zonder downtime. Voor IT-manager Michel Zoet van Liquin klonk het aanvankelijk als een lastige opdracht. Vooral omdat er tijdens de hele migratie geen ruimte was voor fouten: elke minuut stilstand kost mogelijk duizenden euro's. 

Toch slaagden we erin om deze complete IT-carve-out vlekkeloos uit te voeren. Hoe pak je zo'n complexe transitie aan zonder dat je bedrijf stil komt te staan? En welke lessen zijn er te trekken voor andere organisaties die voor een vergelijkbare uitdaging staan? We vroegen Michel naar zijn ervaring! 

Fourtop ICT - Q2 - Klantcase Liquin- Blog
Van Vopak-onderdeel naar zelfstandige organisatie 

Liquin is gespecialiseerd in de opslag van bulkchemicaliën in havengebied Botlek in Rotterdam. Methanol, ethanol en andere chemische vloeistoffen worden opgeslagen in enorme tanks en getransporteerd naar havens over de hele wereld. Tankwagens, schepen die dag en nacht worden gelost en geladen, trucks en railwagons die de producten weer ophalen. Een 24/7-operatie waar elke minuut stilstand direct geld kost. Voor Liquin is een stabiele IT-omgeving niet alleen handig, maar noodzakelijk. 

Voorheen was Liquin onderdeel van moederbedrijf Vopak, maar toen zij besloten om de Botlek-terminals te verkopen, stond Liquin voor een enorme uitdaging. Ze moesten niet alleen technisch worden losgekoppeld van Vopak, maar er moest ook een complete nieuwe IT-infrastructuur opgezet worden. En dat allemaal onder enorme tijdsdruk, want de business moest gewoon doordraaien.  

 
Een vertrouwde partner voor een complexe klus

Voor Michel was de keuze voor Fourtop ICT voor deze migratie snel gemaakt. Hij kende ons al van een eerdere vergelijkbare IT-migratie. "Toen was de samenwerking heel prettig en zag ik al wat het team allemaal kan. Dus toen Liquin gemigreerd moest worden, was Fourtop ICT een geschikte kandidaat om in te schakelen." 

Die ervaring bleek cruciaal voor het succes van het project. "Fourtop ICT kon veel kennis van de eerdere migratie meenemen naar Liquin. Ze wisten hoe Vopak het domein had ingericht en hoe de IT was geregeld," legt Michel uit. "Fourtop ICT pakte het heel concreet aan. De lijntjes waren kort, wat essentieel was voor zo'n lastig project.” 

 
Drie weekenden, nul problemen

Het project was enorm. Het netwerk loskoppelen van Vopak en opnieuw inrichten, zo’n 350 werkplekken vervangen, een eigen domein opzetten, supportorganisatie inrichten, telefonie vervangen. Voor een organisatie die 24/7 operationeel moet blijven, betekende dit dat elke stap zorgvuldig gepland en uitgevoerd moest worden. En toen alles van tevoren tot in de puntjes was uitgedacht, moest de daadwerkelijke migratie in korte tijd plaatsvinden. 

Dit gebeurde in drie weekenden, waarbij telkens één dag werd uitgetrokken om alles voor elkaar te krijgen per locatie. "Een aantal systemen hebben er wel echt even uitgelegen, maar dat was noodzakelijk voor zo'n grote migratie. Door slim gebruik van andere systemen, konden we toch operationeel blijven. Het verliep vlekkeloos. De inzet van Fourtop ICT richting de echte migratie was heel goed. Er is ook gewoon echt goed samengewerkt tussen Vopak, Fourtop ICT en ons om te zorgen dat het overal zou lukken." 

 250623 - Fourtop ICT - Q2 - Klantcase Liquin_Metlogo
 
Flexibiliteit die het verschil maakt 

Wat Michel vooral waardeert aan ons is onze hands-on mentaliteit en flexibiliteit. "De mensen van Fourtop ICT zijn makkelijk aanspreekbaar. Als ik bel met een idee, spelen jullie daar enorm snel op in," vertelt hij. "Jullie kunnen snel schakelen, meedenken en je aanpassen aan een nieuwe vraag of uitdaging. Dit staat in schril contrast met andere IT-leveranciers die meer afwachtend zijn en eerst willen weten hoe alles precies geregeld is, voordat ze in actie komen.” 

Die waardering voor de samenwerking leidde er onlangs toe dat Liquin een driejarig contract tekende. "Fourtop ICT levert nu vier dagen per week onsite support. Dat betekent dat er vier dagen per week iemand van jullie bij ons aanwezig is om medewerkers te helpen met laptops uitreiken aan nieuwe medewerkers, reparaties uitvoeren en eenvoudige vragen beantwoorden." Voor Michel is dit contract een manier om hun waardering uit te spreken voor de rol die we bij hen vervullen, zowel tijdens het project als erna. 

 

Klaar voor de toekomst

Liquin draait nu volledig zelfstandig met een IT-infrastructuur die goed past bij hun bedrijf en de specifieke eisen van hun 24/7-dienstverlening. "Dit jaar maken we een beetje pas op de plaats. We moeten zorgen dat alles wat we hebben opgezet goed insluit en routine wordt," legt Michel uit. Het is een bewuste keuze om eerst de basis goed op orde te krijgen voordat ze naar de volgende stap gaan. "We zijn heel tevreden over hoe jullie ons hebben geholpen tijdens de migratie en hoe we nu samenwerken om dit te bestendigen en verder te professionaliseren." 

Voor de toekomst kijkt Liquin naar verdere innovaties binnen hun nieuwe IT-landschap, maar dan wel op hun eigen tempo en met de zekerheid dat de basis goed staat. De samenwerking met Fourtop ICT geeft ze die zekerheid en rust om zich te focussen op hun kernactiviteiten: het veilig en efficiënt opslaan van bulkchemicaliën. 

 

IT-migratie zonder zorgen

Staat jouw organisatie ook voor een complexe IT-transitie? Of zoek je naar een IT-partner die ook op strategisch niveau kan meedenken over de beste inzet van IT binnen jouw bedrijf? Geen zorgen, we helpen je graag. Neem contact met ons op of plan direct een afspraak in met Douwe. 

"Jullie kunnen snel schakelen, meedenken en je aanpassen aan een nieuwe vraag of uitdaging. Dit staat in schril contrast met andere IT-leveranciers die meer afwachtend zijn en eerst willen weten hoe alles precies geregeld is, voordat ze in actie komen."
250623 - Fourtop ICT - Q2 - Klantcase Liquin- Blog
Michel Zoet

IT-Manager, Liquin

Maak een afspraak

Ook op zoek naar een Managed Service Provide die nét een stapje extra zet? Dan is het tijd om ons in te schakelen. Neem contact met ons op en we kijken samen naar de beste IT-oplossing voor jouw bedrijf.