Algemene voorwaarden

Lees hier de algemene voorwaarden van Fourtop ICT

Dit zijn de algemene voorwaarden van FourTOP ICT B.V. gevestigd aan Noordkade 16, 3341 SZ, Hendrik-Ido-Ambacht en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder inschrijvingsnummer 24435998 (hierna aangeduid als “Leverancier”).

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere overeenkomst voor de levering van goederen en/of diensten door Leverancier die wordt gesloten tussen Leverancier en de natuurlijke- of rechtspersonen handelend in uitoefening van beroep of bedrijf die de diensten en/of goederen afnemen (hierna: “Klant”) en zijn ingedeeld in verschillende modules.

Module A – ‘Algemeen’ bevat algemene bepalingen die van toepassing zijn op iedere overeenkomst waaronder Leverancier diensten en/of goederen levert aan Klant. De bepalingen in de overige Modules zijn van toepassing zoals hieronder beschreven.

Module B – ‘Hosting en gerelateerde Diensten’ is aanvullend van toepassing indien Leverancier onder de overeenkomst diensten levert die (deels) zien op hosting, colocatie, domeinnamen, IP-adressen, TLS-certificaten en/of Infrastructure-as-a-Service.

Module C – ‘Verkoop Goederen’ is aanvullend van toepassing indien Leverancier onder deovereenkomst goederen verkoopt aan Klant.

Module A: Algemeen


Artikel A.1. Introducerende bepalingen
Alle met hoofdletter geschreven begrippen in deze algemene voorwaarden, zowel in enkelvoud als in meervoud, hebben de betekenis die daaraan aan dit artikel wordt toegekend.

A.1.1. Klant: de natuurlijke- of rechtspersoon handelend in uitoefening van beroep of bedrijf, met wie Leverancier de Overeenkomst sluit.

A.1.2. Algemene Voorwaarden: onderhavige voorwaarden en bijbehorende bijlagen.

A.1.3. Dienst(en): diensten zoals beschreven in en geleverd onder de Overeenkomst, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het leveren van adviesdiensten, het leveren van onderhoud, beheer en monitoring van (netwerk)infrastructuur, hosting, het geven van trainingen en het doorleveren van diensten van derden. Uitgebreidere, doch niet-bindende informatie over de Diensten wordt op verzoek door Leverancier beschikbaar gesteld in de vorm van een dienstenbeschrijving.

A.1.4. Gebruiker: de natuurlijke persoon die de door Leverancier ten behoeve van Klant geleverde Dienst gebruikt.

A.1.5. Goederen: goederen zoals producten en hardware, zoals beschreven in en ter beschikking gesteld onder de Overeenkomst.

A.1.6. Intellectuele Eigendomsrechten: alle rechten van intellectueel eigendom waaronder begrepen maar niet beperkt tot auteursrechten, databankrechten, domeinnamen, handelsnaamrechten, merkrechten, modelrechten, naburige rechten, octrooirechten, alsmede rechten op knowhow.

A.1.7. Kantooruren: de tijd van 07:30 tot 17:30 uur (Nederlandse tijd) op Werkdagen.

A.1.8. Klantdata: alle door Klant of zijn Gebruikers op de systemen zoals ingezet voor de levering van de Dienst(en) opgeslagen gegevens dan wel door Klant of zijn Gebruikers middels de Dienst(en) gegenereerde resultaten.

A.1.9. Materialen: alle websites (web)applicaties, huisstijlen, logo’s, folders, brochures, leaflets, belettering, advertenties, marketing- en/of communicatieplannen, concepten, afbeeldingen, teksten, schetsen,
documentatie, adviezen, rapporten en (andere) voortbrengselen van de geest,
alsmede voorbereidend materiaal daarvan en de gegevensdragers waarop deze materialen zich bevinden.

A.1.10. Instapcriteria: minimale eisen omtrent, onder andere, de implementatie van specifieke Dienst(en) en de daarbij gebruikte hardware en software, verbindingen en aansluitingen, zoals aangegeven in de Overeenkomst, die ervoor kunnen zorgen dat Afnemer, indien hij hier niet aan voldoet, zich niet kan beroepen op bepaalde onderdelen van de Overeenkomst. Wanneer hier sprake van is is dat expliciet aangegeven.

A.1.11. Offerte: een Schriftelijk aanbod van Leverancier.

A.1.12. Overeenkomst: overeenkomst tussen Leverancier en Klant op grond waarvan Leverancier de Dienst en/of Goederen zal (doen) leveren aan Klant en waarvan de Algemene Voorwaarden, de eventuele SLA en de eventueel tussen partijen overeengekomen verwerkersovereenkomst onlosmakelijk onderdeel uitmaken.

A.1.13. Partij(en): Leverancier en Klant tezamen of afzonderlijk.

A.1.14. Schriftelijk: onder Schriftelijk valt in deze Algemene Voorwaarden ook communicatie per e-mail mits de identiteit van de afzender en integriteit van de inhoud voldoende vaststaat.

A.1.15. SLA: de service level agreement van Leverancier welke, indien overeengekomen tussen de Partijen, onlosmakelijk onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst.

A.1.16. Toepassingen Met Verhoogd Risico: toepassingen waarbij een fout in de Dienst(en) kan leiden tot dood of ernstig letsel, ernstige milieuschade of verlies van (persoons)gegevens met zeer hoge gevolgschade. Voorbeelden van Toepassingen Met verhoogd risico zijn: vervoerssystemen waarbij een fout tot gevolg kan hebben dat treinen ontsporen of vliegtuigen verongelukken; medische systemen waarbij een fout tot gevolg kan hebben dat een patiënt geen of een verkeerde behandeling kan krijgen; systemen waar een substantieel deel van de bevolking afhankelijk van is voor de toebedeling van cruciale overheidsdiensten, zoals DigiD; systemen waarin (veel) medische gegevens of andere bijzondere categorieën gegevens in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming, of anderszins zeer gevoelige gegevens zijn opgeslagen.

A.1.17. Website: de website van Leverancier, bereikbaar via het domein www.fourtop.nl, dan wel de bijbehorende subdomeinen.

A.1.18. Werkdagen: de dagen van maandag tot en met vrijdag, met uitzondering van officiële Nederlandse feestdagen en andere dagen waarvan Leverancier vooraf heeft aangegeven gesloten te zijn.

Artikel A.2. Toepasselijkheid en interpretatie

A.2.1. De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen waaronder Offertes van Leverancier, de uitvoering van werkzaamheden door of uit naam van Leverancier en de uitvoering van (toekomstige) Overeenkomsten.

A.2.2. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

A.2.3. Bepalingen of voorwaarden gesteld door Klant die afwijken van, of niet voorkomen in, de Algemene Voorwaarden zijn enkel van toepassing op de Overeenkomst voor zover Partijen dit Schriftelijk overeenkomen.

A.2.4. Indien enige bepaling uit de Overeenkomst nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van de Algemene Voorwaarden volledig van kracht blijven. Partijen zullen de nietige c.q. vernietigde bepalingen vervangen door nieuwe bepalingen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepaling in acht wordt genomen.

A.2.5. De administratie van Leverancier is leidend, behoudens tegenbewijs van Klant.

A.2.6. Bij eventuele tegenstrijdigheid tussen verschillende documenten geldt de volgende rangorde: a. (eventuele) aanvullende Schriftelijke en ondertekende afspraken; b. (eventuele) verwerkersovereenkomst; c. geaccordeerde Offerte; d. (eventuele) SLA; e. Algemene Voorwaarden.

A.2.7. Bij eventuele tegenstrijdigheid tussen verschillende modules van deze Algemene Voorwaarden zullen ten aanzien van de betreffende Goederen of Diensten telkens de bepalingen opgenomen in de meest specifiek van toepassing zijnde module voorrang hebben.

A.2.8. Producten en/of diensten van derden kunnen onderdeel uitmaken van de Goederen en Diensten. Indien dat het geval is, gelden voor (het gebruik van) die producten en/of diensten aanvullend de (algemene) voorwaarden van de betreffende derde met terzijdestelling van de daarvan afwijkende voorwaarden uit deze Algemene Voorwaarden. Klant kan alle aanvullende voorwaarden via het overzicht aanvullende voorwaarden, te vinden via https://www.fourtop.nl/algemene-voorwaarden , raadplegen en downloaden.

Artikel A.3. Totstandkoming

A.3.1. Een Offerte of ander aanbod van Leverancier is vrijblijvend en is geldig voor de duur van dertig (30) dagen. Leverancier is niet verplicht om een aanvaarding na het verstrijken van deze periode aan te nemen, maar indien Leverancier daartoe overgaat, geldt de Offerte of het aanbod alsnog als aanvaard.

A.3.2. Leverancier is alleen gebonden aan een, door een potentiële Klant gedane, (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkende aanvaarding van een aanbod van Leverancier, indien Leverancier de afwijkende aanvaarding Schriftelijk uitdrukkelijk accepteert.

A.3.3. De Overeenkomst komt tot stand door de Schriftelijke aanvaarding door Klant van de Offerte of een ander aanbod van Leverancier;

A.3.4. Indien Klant niet expliciet aangeeft akkoord te gaan met de Offerte of het aanbod, maar er desondanks mee instemt, of die indruk wekt, dat Leverancier werkzaamheden verricht of producten levert die binnen de omschrijving van de Offerte of het aanbod vallen, dan wordt de Offerte of het aanbod als aanvaard beschouwd. Dit geldt ook wanneer Klant Leverancier verzoekt bepaalde werkzaamheden te verrichten of producten te leveren zonder een Offerte af te wachten.

A.3.5. De toepassing van artikel 6:227b lid 1 en artikel 6:227c van het Burgerlijk Wetboek is uitgesloten.

Artikel A.4. Duur en beëindiging

A.4.1. De duur van de Overeenkomst wordt vastgelegd in de Overeenkomst. Indien er geen duur is opgenomen geldt voor een duurovereenkomst dat deze wordt aangegaan voor: de duur van één (1) kalendermaand. De Overeenkomst wordt telkens stilzwijgend verlengd met eenzelfde termijn, tenzij een Partij tegen het einde van een termijn Schriftelijk opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van:

  1. zeven (7) dagen in het geval van een Overeenkomst met een duur van één (1) maand of minder; en
  2. één (1) maand in het geval van een overeenkomst met een duur van meer dan één (1) maand.

A.4.2. Voor een eenmalige Overeenkomst, bijvoorbeeld in het kader van een vastomlijnd project, geldt dat deze voortduurt voor de duur van de voltooiing van de Overeenkomst.

A.4.3. Een Overeenkomst kan niet tussentijds worden beëindigd voor zover niet anders bij deze Algemene Voorwaarden bepaald.

A.4.4. Leverancier mag de Overeenkomst op elk moment opschorten of opzeggen zonder dat daartoe een ingebrekestelling is vereist, indien:

  1. Klant failliet is verklaard;
  2. Klant surseance van betaling is verleend;
  3. de onderneming van Klant wordt ontbonden of geliquideerd;
  4. er beslag is gelegd op (een deel van) het vermogen van Klant.

A.4.5. Indien Klant in verzuim is met betrekking tot een wezenlijke verplichting jegens Leverancier, dan is Leverancier gerechtigd de Overeenkomst op te schorten of op te zeggen.

A.4.6. Het recht tot opschorting in bovengenoemde gevallen geldt voor alle met Klant gesloten Overeenkomsten gelijktijdig, ook als Klant slechts in verzuim is met betrekking tot een enkele Overeenkomst, en onverminderd het recht van Leverancier op vergoeding van schade, gederfde winst en rente.

A.4.7. In geval van ontbinding van de Overeenkomst blijven reeds gefactureerde bedragen voor verrichte prestaties verschuldigd, zonder enige verplichting tot ongedaan making. In het geval van ontbinding door Klant mag Klant uitsluitend dat deel van de overeenkomst ontbinden dat nog niet door Leverancier is uitgevoerd.

A.4.8. Indien Leverancier de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en de Overeenkomst, met inbegrip van de aanspraak op betaling voor (het gedeelte van) de Overeenkomst dat is opgeschort.

A.4.9. Indien een ontbinding aan Klant toerekenbaar is, heeft Leverancier recht op vergoeding van de schade die daardoor direct en indirect ontstaat.

A.4.10. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd of ontbonden, zijn de vorderingen van Leverancier op Klant onmiddellijk opeisbaar.

Artikel A.5. Uitvoering van de Overeenkomst

A.5.1. Nadat de Overeenkomst tot stand is gekomen, zal Leverancier zich inspannen om zo spoedig mogelijk te starten met de uitvoering van de Overeenkomst, met inachtneming van voldoende zorgvuldigheid en vakmanschap. Door Leverancier bekendgemaakte (lever)termijnen zijn indicatief en gelden niet als fatale termijnen.

A.5.2. Leverancier heeft het recht om derden in te schakelen bij de uitvoering van de Overeenkomst. Eventuele hiermee verband houdende kosten komen alleen voor rekening van Klant als dat vooraf is overeengekomen.

A.5.3. Indien de medewerkers van Leverancier of door Leverancier ingeschakelde derden werkzaamheden verrichten op het kantoor van Klant of op een door Klant aangewezen locatie, zal Klant kosteloos alle redelijke ondersteuning en faciliteiten bieden die daarbij nodig zijn.

A.5.4. Indien de uitvoering van een opdracht onderdeel uitmaakt van de Overeenkomst en de opdracht is verleend met oog op de uitvoering van die opdracht door een bepaalde persoon, dan mag Leverancier de opdracht onder zijn verantwoordelijkheid ook laten uitvoeren door een andere persoon.

Artikel A.6. Medewerking

A.6.1. Klant zal aan Leverancier alle ondersteuning bieden die nodig en wenselijk is om een juiste en tijdige levering van de Goederen en/of Diensten mogelijk te maken. In ieder geval zal Klant aan Leverancier: a. alle Materialen, gegevens en andere informatie verstrekken waarvan Leverancier aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan Klant redelijkerwijs moet begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst; en b. toegang geven tot alle plaatsen, faciliteiten, diensten en accounts onder zijn beheer (zoals serverruimtes en webhostingaccounts) indien en voor zover dit nodig is voor de uitvoering van de Overeenkomst.

A.6.2. Indien Klant in het kader van het verlenen van dergelijke medewerking eigen personeel en/of hulppersonen inzet, zullen dit personeel en deze hulppersonen beschikken over de noodzakelijke kennis, deskundigheid en ervaring.

A.6.3. Indien Klant niet de medewerking verleent op de wijze zoals bedoeld in dit artikel, is Leverancier gerechtigd de daaruit voortvloeiende kosten door te berekenen aan Klant en de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten.

A.6.4. Klant draagt het risico van de selectie, het gebruik, de toepassing en het beheer in zijn organisatie van de door Leverancier geleverde Diensten, Goederen en Materialen.

A.6.5. Klant garandeert dat alle informatie en Materialen die hij verschaft aan Leverancier in het kader van uitvoering van de Overeenkomst volledig, accuraat en actueel zijn. Leverancier heeft het recht, maar niet de plicht om deze informatie en Materialen op juistheid en volledigheid te toetsen. In geval van gebreken heeft Leverancier het recht om de werkzaamheden op te schorten en de hieruit voortvloeiende kosten door te berekenen aan Klant.

A.6.6. Indien Klant bepaalde informatiedragers, elektronische bestanden of andere Materialen aan Leverancier beschikbaar stelt, garandeert Klant dat deze vrij zijn van virussen, malware, defecten of eigendomsrechten van derden.

A.6.7. Klant zal alle door Leverancier in het kader van uitvoering van de Overeenkomst gegeven redelijke instructies en adviezen opvolgen.

A.6.8. Indien medewerkers van Leverancier op locatie van Klant werkzaamheden verrichten, draagt Klant kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met computer-, data- en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan alle wettelijke en overige geldende eisen betreffende arbeidsomstandigheden. Klant vrijwaart Leverancier voor aanspraken van derden, waaronder medewerkers van Leverancier, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van Klant in dit kader of van onveilige situaties op de aangewezen locatie. Klant zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels vóór aanvang van de werkzaamheden aan de door Leverancier ingezette medewerkers kenbaar maken.

A.6.9. Indien bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruik wordt gemaakt van computer-, data- of telecommunicatiefaciliteiten, waaronder internet, is Klant verantwoordelijk voor de juiste keuze van de daarvoor benodigde middelen en voor de tijdige en volledige beschikbaarheid ervan, behoudens voor die faciliteiten welke onder direct gebruik en beheer van Leverancier staan. Leverancier is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij Klant bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Leverancier.

Artikel A.7. Intellectuele Eigendomsrechten

A.7.1. Alle Intellectuele Eigendomsrechten die rusten op de Goederen, de Dienst(en) en de in het kader daarvan door Leverancier geleverde Materialen, alsmede voorbereidend materiaal daarvan, berusten en blijven berusten bij Leverancier of diens licentiegevers. Klant verkrijgt hierop slechts de gebruiksrechten zoals bepaald in de Overeenkomst.

A.7.2. Klant krijgt een niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-sublicentieerbaar recht om de Dienst(en) en de Materialen – niet zijnde Materialen geleverd in het kader van adviesdiensten – te gebruiken voor de duur van de Overeenkomst en in overeenstemming met de voorwaarden die in de Overeenkomst zijn vastgelegd.

A.7.3. Klant is niet gerechtigd om wijzigingen aan te brengen in de Diensten of de resultaten daarvan en heeft geen recht op een kopie van de eventuele bronbestanden van de Diensten, behoudens de gevallen waarin dat dwingendrechtelijk is toegestaan.

A.7.4. Leverancier kan (technische) maatregelen nemen ter bescherming van de Goederen, Materialen en Diensten. Indien Leverancier dergelijke beveiligingsmaatregelen heeft genomen, is het Klant niet toegestaan om deze beveiliging te ontwijken of te verwijderen. Het is tevens niet toegestaan om aanduidingen omtrent het vertrouwelijke karakter uit de Goederen, Materialen en Diensten te verwijderen.

A.7.5. In het kader van de Overeenkomst aan Klant verstrekte licenties op programmatuur zijn actief vanaf de datum van activatie, ongeacht moment van ingebruikname.

A.7.6. Klant is niet gerechtigd om wijzigingen aan te brengen aan de door Leverancier in het kader van de Overeenkomst verstrekte programmatuur of andere Materialen en heeft geen recht op een kopie van de eventuele broncode daarvan, behoudens de gevallen waarin het maken van een broncodekopie dwingendrechtelijk is toegestaan.

A.7.7. Het is Klant niet toegestaan om de broncode te achterhalen door middel van reverse engineering of decompilatie, behoudens voor zover dit dwingendrechtelijk is toegestaan.

A.7.8. Klant is verantwoordelijk voor toereikende licenties op de aan Leverancier ter beschikking gestelde Materialen en garandeert dat het gebruik hiervan door Leverancier geen inbreuk zal maken op rechten van derden. Klant vrijwaart Leverancier voor claims van derden die verband houden met of voortvloeien uit voornoemde garantie.

A.7.9. Alle Intellectuele Eigendomsrechten die rusten op de Klantdata of andere door Klant aangeleverde Materialen blijven berusten bij Klant. Klant vrijwaart Leverancier voor enige aanspraken van derden op grond van de inbreuk op een (Intellectueel Eigendoms-) recht vanwege de Klantdata of Materialen zoals afkomstig van de Klant of zijn Gebruikers.

Artikel A.8. Adviesdiensten

A.8.1. Ten aanzien van de Materialen geleverd door Leverancier onder de Overeenkomst in het kader adviesdiensten (hierna: “Adviesmaterialen”) verkrijgt Klant uitsluitend de niet-exclusieve, niet-overdraagbare en niet-sublicentieerbare rechten en bevoegdheden die voortvloeien uit de strekking van de Overeenkomst of die nader worden toegekend.

A.8.2. Leverancier zal zich inspannen om te verzekeren dat alle in het kader van de Overeenkomst verstrekte Adviesmaterialen actueel en accuraat zijn, maar aanvaardt geen risico voor enig gebruik dat Klant hiervan wenst te maken.

A.8.3. Adviesmaterialen worden door Klant slechts aangewend voor eigen gebruik en het overeengekomen doel, tenzij anders overeengekomen. Meer in het bijzonder zal Klant de door Leverancier opgestelde Adviesmaterialen alleen gebruiken voor de in de Overeenkomst aangegeven bestemmingen. Bij schending van deze bepaling is Leverancier gerechtigd het door Leverancier gehanteerde standaardtarief voor het betreffende gebruik van de Adviesmaterialen, met een toeslag van vijftig procent (50%) voor het ongeautoriseerde gebruik door Klant, in rekening te brengen, onverminderd het recht van Leverancier om (aanvullende) schadevergoeding te vorderen. Bovendien heeft Leverancier in dat geval het recht om de gebruikslicentie ten aanzien van de Adviesmaterialen in te trekken.

A.8.4. Leverancier levert Adviesmaterialen bestaande uit rapportages, dataoverzichten of verslagen indien dit een standaard onderdeel is van de geleverde Dienst of Partijen dit Schriftelijk overeengekomen zijn.

A.8.5. De vorm en frequentie van de hiervoor genoemde rapportages, dataoverzichten of verslagen wordt neergelegd in de Overeenkomst.

A.8.6. Leverancier kan niet garanderen dat eventuele in het kader van deze Overeenkomst aangeleverde (geautomatiseerde) Adviesmaterialen volledig vrij zijn van fouten.

Artikel A.9. Training

A.9.1. Dit artikel is van toepassing indien Klant bij Leverancier Diensten afneemt op het gebied van onderwijs, opleidingen, workshops, trainingen, seminars en dergelijke.

A.9.2. Tenzij training plaatsvindt op een door Leverancier aangewezen locatie, draagt Klant zorg voor de beschikbaarheid van een geschikte ruimte en de aanwezigheid van de bij de training benodigde faciliteiten.

A.9.3. Klant dient, met behulp van de informatie verstrekt door Leverancier, zelf na te gaan of het niveau van deelnemers aansluit bij de training.

A.9.4. Tenzij er sprake is van een training die voor een specifieke Klant is ontwikkeld, behoudt Leverancier het recht om de locatie van trainingen te wijzigen of trainingen te combineren of samen te voegen.

A.9.5. Annulering van de training of afwezigheid van deelnemers zal in geen geval resulteren in een verplichting voor Leverancier tot restitutie van het voor de training overeengekomen bedrag.

A.9.6. Documentatie en opleidingsmateriaal is niet inbegrepen bij de training, tenzij anders overeengekomen.

Artikel A.10. Gebruiksregels

A.10.1. Het is Klant verboden om met gebruikmaking van de Dienst(en) de Nederlandse of andere op Klant of Leverancier van toepassing zijnde wet- of regelgeving te schenden of om inbreuk te maken op de rechten van anderen.

A.10.2. Het is (of dit nu legaal is of niet) verboden om met gebruikmaking van de Dienst(en) materialen aan te bieden of te verspreiden die: a. een kwaadaardige inhoud (zoals virussen, malware of andere schadelijke software) bevatten of een verwijzing hiernaar bevatten; b. inbreuk maken op rechten van derden (zoals Intellectuele Eigendomsrechten), dan wel onmiskenbaar smadelijk, lasterlijk, beledigend, discriminerend of haatdragend zijn; c. informatie bevatten over (of die behulpzaam kunnen zijn bij) het schenden van rechten van derden, zoals hacktools of uitleg over computercriminaliteit die bedoeld is om de lezer criminele gedragingen te (doen) plegen en niet om zich daartegen te kunnen verdedigen; d. een schending van de persoonlijke levenssfeer van derden opleveren, waaronder in ieder geval maar niet uitsluitend begrepen het zonder toestemming of een andere grondslag verwerken van persoonsgegevens van derden; of e. hyperlinks, torrents of verwijzingen bevatten met (vindplaatsen van) materialen die inbreuk maken op Intellectuele Eigendomsrechten.

A.10.3. Het is Klant slechts toegestaan om met gebruik van de Dienst(en) (ongevraagde) commerciële, charitatieve of ideële communicatie te verspreiden met inachtneming van de daarvoor geldende wet- en regelgeving.

A.10.4. Het verspreiden van pornografische Materialen middels de Dienst(en) is toegestaan voor zover dit geen overlast of andere overtreding van deze Algemene Voorwaarden oplevert en slechts voor zover deze mogelijkheid in de Overeenkomst niet is uitgesloten.

A.10.5. Klant onthoudt zich ervan overige opdrachtgever of internetgebruikers te hinderen of schade toe te brengen aan systemen of netwerken van Leverancier of overige opdrachtgevers. Het is Klant verboden processen of programma's, al dan niet via de systemen van Leverancier, op te starten waarvan Klant weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat zulks Leverancier, zijn opdrachtgevers of internetgebruikers hindert of schade toebrengt.

A.10.6. Klant vrijwaart Leverancier en zal Leverancier schadeloos houden voor iedere vorm van claim, aanklacht of geding van een derde in verband met (de inhoud van) het dataverkeer of het Materiaal dat door Klant, de opdrachtgevers van Klant en of andere derden, geplaatst wordt op of verspreid wordt via de Dienst(en).

A.10.7. Indien naar het oordeel van Leverancier hinder, schade of een ander gevaar ontstaat voor het functioneren van de computersystemen of het netwerk van Leverancier of derden en/of van de dienstverlening via internet, is Leverancier gerechtigd alle maatregelen te nemen die hij redelijkerwijs nodig acht om dit gevaar af te wenden dan wel te voorkomen. Leverancier mag de kosten die redelijkerwijs noodzakelijk gepaard gaan met deze maatregelen verhalen op Klant, indien en voor zover Klant een verwijt kan worden gemaakt omtrent de oorzaak.

A.10.8. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, mag Klant de Dienst(en) niet gebruiken voor Toepassingen Met Verhoogd Risico.

A.10.9. Indien Klant voor het specifieke gebruik dat hij aan de Dienst(en) geeft of beoogt te geven enige vergunning of andere toestemming van overheidsinstanties of derden nodig heeft, dient Klant zelf zorg te dragen voor het verkrijgen daarvan. Klant garandeert ten opzichte van Leverancier dat hij alle vergunningen en/of toestemmingen bezit die noodzakelijk zijn voor het gebruik van de Diensten door Klant.

Artikel A.11. Notice and takedown

A.11.1. Indien een derde Leverancier erop wijst of als Leverancier zelf constateert dat er met gebruik van de Dienst(en) bepaalde materialen worden opgeslagen of verspreid waarmee inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden of waardoor anderszins onrechtmatig of in strijd met wet- en regelgeving of de Overeenkomst wordt gehandeld, zal Leverancier de Klant zo snel mogelijk op de hoogte stellen van de klacht of overtreding.

A.11.2. Leverancier zal Klant in de gelegenheid stellen om binnen een redelijke termijn op de klacht te reageren en zo nodig maatregelen te nemen. Indien Klant dit nalaat, kan Leverancier zelf alle redelijke maatregelen nemen om de overtreding te beëindigen. Dit kan tot gevolg hebben dat bepaalde gegevens worden verwijderd of ontoegankelijk worden gemaakt, of dat de toegang tot de Dienst(en) geheel of gedeeltelijk wordt geblokkeerd. In spoedeisende gevallen (bijvoorbeeld wanneer Leverancier meldingen ontvangt omtrent de mogelijke aanwezigheid van kinderpornografie) kan Leverancier direct ingrijpen, zonder Klant te waarschuwen. Indien Klant een Consument is, is direct ingrijpen door de Leverancier alleen mogelijk in de vorm van verwijdering of blokkade van de onrechtmatige materialen. Wel blijven in dat geval de wettelijke (opschortings)rechten van Leverancier onverkort van toepassing.

A.11.3. Wanneer sprake is van mogelijk strafbare materialen, dan is Leverancier gerechtigd hiervan aangifte te doen. Leverancier kan hierbij de betreffende materialen en alle relevante informatie over Klant en derden (waaronder opdrachtgevers van Klant) overhandigen aan de bevoegde instanties en alle andere handelingen verrichten die deze instanties Leverancier verzoeken te verrichten in het kader van het onderzoek.

A.11.4. Leverancier is niet aansprakelijk voor eventuele schade van Klant, diens opdrachtgevers of de eindgebruikers als gevolg van een afsluiting van de Dienst(en) of het verwijderen van materialen in het kader van de in dit artikel beschreven procedure.

A.11.5. Leverancier is gerechtigd om de naam, het adres en andere identificerende gegevens van Klant of de betreffende eindgebruiker af te geven aan een derde die klaagt dat Klant inbreuk maakt op diens rechten, mits is voldaan aan de hiervoor geldende wettelijke of jurisprudentiële vereisten.

A.11.6. Klant vrijwaart Leverancier voor eventuele claims van derden die gebaseerd zijn op de stelling dat de materialen die met gebruik van de Dienst(en) worden opgeslagen of verspreid een inbreuk maken op diens rechten dan wel anderszins onrechtmatig zijn.

Artikel A.12. Installatie en configuratie van software

A.12.1. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is Klant zelf verantwoordelijk voor de installatie en configuratie van de Dienst(en). Leverancier kan kosten in rekening brengen bij Klant voor eventuele ondersteuning in dit kader.

A.12.2. Behoudens en voor zover dit uit de aard van de Dienst(en) volgt (bijvoorbeeld in het geval van non-managed virtual private servers), heeft Klant niet het recht om zelfstandig aanpassingen te maken of om software te installeren binnen door Leverancier beheerde Dienst(en) (zoals maar niet beperkt tot online werkplekken en virtual private servers) zonder schriftelijke toestemming van Leverancier.

A.12.3. Indien en voor zover de Dienst(en) (mede) betrekking hebben op het installeren en/of configureren van software, is Artikel Fout! Verwijzingsbron niet gevonden. van toepassing.

A.12.4. Indien Klant zelfstandig een wijziging aan de software wenst door te voeren, geschiedt dit geheel op eigen risico en verantwoordelijkheid van Klant, tenzij Klant de gewenste wijziging vooraf aan Leverancier heeft gemeld en Leverancier deze schriftelijk heeft goedgekeurd. Leverancier kan aan deze goedkeuring voorwaarden verbinden.

Artikel A.13. Opslag- en data- en stroomlimieten

A.13.1. Leverancier kan een maximum stellen aan de capaciteit (bijvoorbeeld de hoeveelheid dataverkeer, verwerkingscapaciteit, geheugen, opslag of stroom) die Klant mag of feitelijk kan gebruiken in het kader van de Dienst(en).

A.13.2. Bij overschrijding is Leverancier gerechtigd om aanvullende kosten in rekening te brengen conform de gebruikelijke tarieven, dan wel om (na schriftelijke waarschuwing) het gebruik van de Dienst(en) te beperken of te reduceren naar de toegestane capaciteit.

A.13.3. Indien er een bepaalde limiet of capaciteit geldt voor de Dienst(en), kan deze in overleg met Leverancier naar boven of beneden worden bijgesteld. Een verhoging of upgrade van de Dienst(en) kan met directe ingang worden doorgevoerd, een verlaging of downgrade kan echter slechts tegen de datum van de eerste verlenging van de Overeenkomst en daarna tegen de aanvang van iedere maand worden doorgevoerd, met inachtneming van een notificatietermijn van één (1) maand, tenzij anders overeengekomen.

A.13.4. Leverancier is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het niet kunnen verzenden, ontvangen, opslaan of wijzigen van gegevens dan wel het niet juist functioneren van de Dienst(en) indien Klant een afgesproken limiet (bijvoorbeeld de hoeveelheid dataverkeer, verwerkingscapaciteit, geheugen, opslag of stroom) overschrijdt.

Artikel A.14. Fair use

A.14.1. Indien er voor de Dienst(en) geen limiet is gesteld aan de capaciteit zoals bedoeld in Fout! Verwijzingsbron niet gevonden., is op de betreffende Dienst(en) een “fair use” beleid van toepassing.

A.14.2. Leverancier kan nadere invulling geven aan het fair use beleid, welke in dat geval schriftelijk aan Klant beschikbaar wordt gesteld of via de Website kan worden geraadpleegd. Leverancier behoudt zich het recht voor om het beleid tussentijds aan te passen of aan te vullen en zal Klant in een zodanig geval vooraf schriftelijk op de hoogte stellen.

A.14.3. Indien een expliciet omschreven fair use beleid ontbreekt, zal hieronder worden verstaan dat Klant maximaal twee keer (2x) de capaciteit mag gebruiken die 12 andere opdrachtgevers van Leverancier die dezelfde of vergelijkbare Dienst(en) afnemen onder vergelijkbare omstandigheden gebruiken.

A.14.4. Indien het gebruik van de Dienst(en) het fair use beleid overschrijdt, is Leverancier gerechtigd om de Dienst(en) te limiteren of te blokkeren, dan wel Klant een alternatieve Dienst(en) aan te bieden. Leverancier is bij een overschrijding niet verantwoordelijk voor het niet of niet juist functioneren van de Dienst(en).

Artikel A.15. Klantdata en exit-regeling

A.15.1. Alle Klantdata blijft eigendom van Klant. Leverancier zal geen eigendomsaanspraken doen op de Klantdata. Na beëindiging van de Overeenkomst zal Leverancier, rekening houdend met hetgeen bepaald in dit Artikel A.15, alle Klantdata vernietigen of verwijderen.

A.15.2. Klant verstrekt aan Leverancier een niet-overdraagbare en enkel voor zover nodig voor de uitvoering van de Overeenkomst sublicentieerbare licentie om de Klantdata te gebruiken voor de duur van de Overeenkomst, voor zover dat nodig is voor de levering van de Goederen en Diensten.

A.15.3. Indien de Overeenkomst wordt beëindigd, zal Leverancier zich inspannen om redelijke ondersteuning te bieden bij de migratie of overstap naar een andere dienst dan wel een andere ICT-opdrachtnemer, door middel van het ontsluiten van relevante gegevens en het verschaffen van toegang tot de te migreren onderdelen van de betreffende Dienst(en). Eventuele hiermee gepaard gaande kosten komen volledig voor rekening van Klant. Leverancier draagt in geen geval zorg voor de daadwerkelijke overstap of migratie naar de nieuwe opdrachtnemer. Dit blijft de verantwoordelijkheid van Klant.

A.15.4. In het kader van de exit-ondersteuning is Leverancier in ieder geval verplicht medewerking te verlenen aan de overdracht aan Klant of een door Klant aangewezen derde van: a. voor soepele overdracht redelijkerwijs benodigde kennis over de verrichte Dienst(en); b. de laatst bijgewerkte versie van de in het kader van de betreffende Dienst(en) geleverde documentatie; en c. voor Klant specifiek ontwikkelde scripts voor back-ups en monitoring, doch slechts indien de Partijen overdracht zijn overeengekomen van de Intellectuele Eigendomsrechten ten aanzien van die scripts.

A.15.5. Indien Klant gebruik wenst te maken van de in hierboven bedoelde exitondersteuning, dient Klant hiervoor uiterlijk op de datum waarop de Overeenkomst eindigt een schriftelijk verzoek bij Leverancier in te dienen. Voor exit-ondersteuning die verder strekt dan het bovenstaande is Leverancier gerechtigd de daarmee gepaarde kosten in rekening te brengen bij de Klant tegen de overeengekomen uurtarieven. Indien er geen uurtarief is overeengekomen is Leverancier gerechtigd deze kosten in rekening te brengen tegen de op dat moment geldende uurtarieven van Leverancier.

A.15.6. Leverancier is pas gehouden om de hierboven genoemde medewerking te verlenen aan de migratie of overstap van Klant indien alle door Klant verschuldigde bedragen en eventuele andere verplichtingen uit de Overeenkomst volledig zijn voldaan of nagekomen.

A.15.7. Tenzij anders overeengekomen, heeft Klant geen toegang tot de eventueel door Leverancier gedane configuraties. In geen geval zullen de configuraties door Leverancier worden verstrekt indien de Overeenkomst wordt beëindigd. Deze zullen door Leverancier worden gewist. Klant heeft geen recht op restitutie van de installatie- en configuratiekosten.

Artikel A.16. Persoonsgegevens

A.16.1. Indien er in het kader van de Overeenkomst persoonsgegevens worden verwerkt, zullen de Partijen in het kader van deze gegevensverwerking een passende verwerkersovereenkomst overeenkomen.

Artikel A.17. Meerwerk

A.17.1. Tot het verrichten van werkzaamheden die buiten de Overeenkomst vallen (hierna: "Meerwerk") kan Klant Leverancier op ieder moment verzoeken. Leverancier is echter niet verplicht om dergelijke verzoeken in te willigen. Leverancier zal Klant in deze gevallen vooraf informeren over de hiermee gepaard gaande (geschatte) kosten en zal het meerwerk pas uitvoeren na akkoord van Klant.

A.17.2. Voor Meerwerk waarvan Leverancier kan aantonen dat het redelijkerwijs noodzakelijk is voor de levering van de Goederen en/of Diensten, of wanneer die noodzakelijkheid redelijkerwijs volgt uit de instructies van Klant, heeft Leverancier geen toestemming nodig. Dergelijke werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van nacalculatie.

A.17.3. Leverancier zal bij het uitvoeren van Meerwerk telkens uitgaan van de overeengekomen tarieven, of bij het ontbreken daarvan van de gebruikelijke tarieven. Leverancier kan verlangen dat er voor het uitvoeren van het Meerwerk een aanvullende overeenkomst wordt gesloten.

A.17.4. Weigering door Leverancier van een verzoek om Meerwerk zal in geen geval gelden als grond voor opzegging of ontbinding van de Overeenkomst.

Artikel A.18. Beschikbaarheid en onderhoud

A.18.1. Leverancier zal zich inspannen om kwalitatief goede en ononderbroken beschikbaarheid van Diensten en daarbij behorende systemen en netwerken te realiseren. Leverancier biedt echter geen garanties over kwaliteit of beschikbaarheid, tenzij anders is overeengekomen in de Offerte middels een als zodanig aangeduide SLA. Indien er ten aanzien van een Dienst Instapcriteria zijn bepaald waar Klant niet aan voldoet, kan Klant mogelijk geen aanspraak maken op (een deel van) de bepalingen zoals overeengekomen in de SLA.

A.18.2. Het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden, al dan niet als onderdeel van de geleverde Diensten, kan tot gevolg hebben dat de Diensten tijdelijk niet of slechts beperkt gebruikt kunnen worden. Indien Leverancier voorziet dat bepaald onderhoud zal resulteren in gehele of gedeeltelijke nietbeschikbaarheid, zal Leverancier zich inspannen om de werkzaamheden uit te voeren op momenten waarop het gebruik van de Diensten beperkt is.

A.18.3. Leverancier zal zich inspannen om geplande onderhoudswerkzaamheden, al dan niet als onderdeel van de geleverde Diensten, ten minste vijf (5) Werkdagen van tevoren aan te kondigen. Spoedonderhoud dat dusdanig urgent is dat het in de professionele opinie van Leverancier niet kan worden uitgesteld, kan echter op ieder moment worden uitgevoerd, ook zonder voorafgaande aankondiging richting Klant.

A.18.4. Indien en voor zover de Diensten (mede) betrekking hebben op het onderhouden van software door Leverancier, zijn de bepalingen van Artikel A.18.5 en Artikel A.18.6 van toepassing.

A.18.5. Leverancier zal zich inspannen om de bij de Dienst gebruikte software up-to-date te houden. Leverancier is hierbij echter afhankelijk van zijn opdrachtnemers. Leverancier behoudt zich het recht voor bepaalde updates of patches niet te installeren als dit naar zijn oordeel de correcte dienstverlening niet ten goede komt.

A.18.6. Leverancier zal zich inspannen om door Klant verzochte veranderingen en nieuwe functionaliteit toe te voegen aan de software. Echter, Leverancier behoudt zich het recht voor een dergelijk verzoek te weigeren als dit naar zijn oordeel niet haalbaar is of de goede werking, beheersbaarheid of beschikbaarheid van de software kan belemmeren.

Artikel A.19. Ondersteuning

A.19.1. Leverancier zal zich beschikbaar houden voor een redelijk niveau van ondersteuning op afstand, tijdens Kantooruren, tenzij de eventueel toepasselijke SLA anders bepaalt. Klant dient zelf ondersteuning te bieden aan zijn Gebruikers. Verzoeken tot ondersteuning van Klant die niet eenvoudig kunnen worden afgehandeld, zulks naar oordeel van Leverancier, worden aangemerkt als Meerwerk. Voor deze verzoeken geldt derhalve de procedure zoals neergelegd in Artikel A.17.

A.19.2. De ondersteuning zoals omschreven in het vorige lid wordt aangeboden via een helpdesk die tijdens Kantooruren zowel telefonisch als per e-mail bereikbaar is.

A.19.3. De tijd die nodig is voor het reageren op meldingen en het oplossen van meldingen kan variëren. Leverancier spant zich in om op elke ondersteuningsvraag zo snel mogelijk te reageren, maar geeft hierover – tenzij anders overeengekomen in de SLA – geen garanties.

Artikel A.20. Geheimhouding

A.20.1. Partijen zullen informatie die zij voor, tijdens of na de uitvoering van de Overeenkomst aan elkaar verstrekken, vertrouwelijk behandelen wanneer deze informatie is gemarkeerd als vertrouwelijk of wanneer de ontvangende Partij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de informatie als vertrouwelijk bedoeld was. Partijen leggen deze verplichting tevens op aan hun werknemers alsmede aan door hen ingeschakelde derden ter uitvoering van de Overeenkomst.

A.20.2. De ontvangende Partij zorgt dat vertrouwelijke informatie hetzelfde niveau van bescherming tegen ongeautoriseerde toegang of gebruik krijgt als diens eigen vertrouwelijke informatie, maar minstens een redelijk niveau van bescherming.

A.20.3. De plicht tot het geheimhouden van vertrouwelijke informatie geldt niet indien en voor zover de ontvangende Partij kan bewijzen dat deze:

a. voor de datum van verstrekking al in het bezit was van de ontvangende Partij; b. verkrijgbaar is bij een derde zonder dat deze enige geheimhoudingsplicht jegens de verstrekkende Partij zou schenden door de verstrekking; c. beschikbaar is uit openbare bronnen, zoals kranten, octrooidatabanken, publiek toegankelijke websites of diensten; d. onafhankelijk en zonder gebruikmaking van enige informatie van de verstrekkende Partij is ontwikkeld door de ontvangende Partij.

A.20.4. Indien een Partij een bevel tot afgifte van vertrouwelijke informatie van een bevoegde instantie ontvangt, heeft zij het recht om tot afgifte over te gaan. De verstrekkende Partij wordt echter zo spoedig mogelijk (vooraf) over het bevel geïnformeerd, tenzij dit niet is toegestaan. Indien de verstrekkende Partij aangeeft maatregelen te willen nemen tegen het bevel (bijvoorbeeld via een kort geding), zal de ontvangende Partij wachten met afgifte tot hierop is beslist, voor zover dit wettelijk mogelijk is.

A.20.5. De verplichting tot geheimhouding blijft ook bestaan na beëindiging van de Overeenkomst om welke reden dan ook, en wel voor zo lang als de verstrekkende Partij redelijkerwijs aanspraak kan maken op het vertrouwelijke karakter van de informatie.

Artikel A.21. Personeel en concurrentie

A.21.1. Het is Klant niet toegestaan om zolang de Overeenkomst voortduurt, alsmede één jaar na afloop daarvan, werknemers van Leverancier in dienst te nemen dan wel op andere wijze, direct of indirect, voor zich te laten werken, zonder voorafgaande Schriftelijke toestemming van Leverancier.

A.21.2. Het verbod geldt niet in geval de werknemer uit eigen beweging reageert op een voor het algemene publiek aangeboden vacature die via gebruikelijke kanalen is gepubliceerd.

A.21.3. Onder werknemers van Leverancier worden in dit verband verstaan personen die in dienst zijn van Leverancier of van één van de aan Leverancier gelieerde ondernemingen of die niet langer dan een jaar geleden in dienst van Leverancier of van één van de aan Leverancier gelieerde ondernemingen waren, ongeacht de reden daarvan.

A.21.4. Het staat Leverancier vrij naast voor Klant ook aan derden te leveren, ook als dit concurrenten zijn van Klant.

A.21.5. Behoudens Schriftelijke toestemming zal Klant zich gedurende de Overeenkomst en 1 jaar (12 kalendermaanden) daarna onthouden van het (laten) ontwikkelen en/of exploiteren van soortgelijke diensten zoals ontwikkeld door of ten behoeve van Leverancier of geëxploiteerd door Leverancier, noch pogingen daartoe ondernemen.

Artikel A.22. Aansprakelijkheid

A.22.1. Leverancier is jegens Klant slechts aansprakelijk voor directe schade als gevolg van een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van deze Overeenkomst. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan alle schade bestaande uit: a. schade direct toegebracht aan stoffelijke zaken (“zaakschade”); b. kosten voor het beëindigen en beperken van een datalek; c. kosten voor herstelwerkzaamheden om dataverlies te voorkomen; d. redelijke en aantoonbare kosten die Klant heeft moeten maken om Leverancier er toe te manen de Overeenkomst (weer) deugdelijk na te komen; e. redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade voor zover betrekking hebbende op de directe schade zoals hier bedoeld is; f. redelijke en aantoonbare kosten die Klant heeft gemaakt ter voorkoming of beperking van de directe schade zoals in dit artikel bedoeld; g. redelijke en aantoonbare kosten die Klant heeft gemaakt om de prestatie alsnog te laten voldoen aan de Overeenkomst.

A.22.2. Voor overige schade is Leverancier niet aansprakelijk.

A.22.3. Het maximale bedrag dat in geval van aansprakelijkheid krachtens lid 1 van het onderhavige artikel zal worden uitgekeerd is per gebeurtenis dan wel een reeks van samenhangende gebeurtenissen beperkt tot het bedrag dat de verzekeraar van Leverancier ter zake uitkeert.

A.22.4. De aansprakelijkheid van Leverancier wegens toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de Overeenkomst ontstaat slechts indien Klant Leverancier onverwijld en deugdelijk Schriftelijk in gebreke stelt, stellende daarbij een redelijke termijn ter zuivering van de tekortkoming, en Leverancier ook na die termijn toerekenbaar in de nakoming van zijn verplichtingen tekort blijft schieten. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat Leverancier in staat is adequaat te reageren.

A.22.5. De beperking van aansprakelijkheid zoals bedoeld in de vorige leden van het onderhavige artikel komt te vervallen indien en voor zover de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Leverancier.

A.22.6. Enige in de Overeenkomst of Algemene Voorwaarden genoemde beperkingen van aansprakelijkheid, komen te vervallen indien en voor zover de betreffende schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van Leverancier.

A.22.7. De toepassing van artikel 6:271 e.v. Burgerlijk Wetboek is uitgesloten.

A.22.8. Voorwaarde voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is dat Klant de schade uiterlijk binnen dertig (30) dagen na ontdekking Schriftelijk bij Leverancier meldt.

A.22.9. Klant vrijwaart Leverancier voor enige aanspraken van derden die voortvloeien uit een schending van de Overeenkomst door Klant.

Artikel A.23. Overmacht

A.23.1. Leverancier kan niet tot nakoming van enige verplichting uit de Overeenkomst worden gehouden, indien nakoming is verhinderd als gevolg van overmacht. Leverancier kan ook niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade die hiervan het gevolg is.

A.23.2. Van overmacht is in ieder geval sprake bij stroomstoringen, internetstoringen, storingen in de telecommunicatie-infrastructuur, netwerkaanvallen (waaronder (d)dos-aanvallen), aanvallen van malware of andere kwaadaardige software, binnenlandse onlusten, mobilisatie, oorlog, terreur, stakingen, in- en uitvoerbelemmeringen, stagnatie in toelevering, brand en overstromingen.

A.23.3. Indien een overmachtssituatie langer dan negentig (90) dagen heeft geduurd, hebben beide Partijen het recht om de Overeenkomst per direct Schriftelijk op te zeggen, zonder dat hierbij enige verplichting tot ongedaanmaking ontstaat.

Artikel A.24. Eigendomsvoorbehoud

A.24.1. Indien en voor zover de Overeenkomst voorziet in enige overdracht van eigendom dan wel de overdracht van Intellectuele Eigendomsrechten van Leverancier aan Klant, blijven alle geleverde goederen en rechten eigendom van Leverancier zolang Leverancier geen volledige betaling van het gehele ter zake overeengekomen bedrag heeft ontvangen.

Artikel A.25. Prijzen

A.25.1. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, zijn alle door Leverancier genoemde prijzen exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

A.25.2. Alle prijzen in iedere aanbieding of offerte en op de Website zijn onder voorbehoud van programmeer- en typefouten. In geval van enige inconsistentie tussen de Website en de Overeenkomst prevaleert te allen tijde de Overeenkomst.

A.25.3. Indien een prijs in een Offerte of aanbod is gebaseerd op door Klant verstrekte gegevens en deze gegevens blijken onjuist te zijn, dan heeft Leverancier het recht de prijzen hierop aan te passen, ook nadat de Overeenkomst reeds tot stand is gekomen.

A.25.4. Waar in de Overeenkomst "het geldende uurtarief" of "geldende tarieven" of woorden van gelijke strekking worden genoemd, worden de tarieven zoals opgenomen in de door Leverancier gepubliceerde en meest actuele prijslijsten bedoeld.

A.25.5. Leverancier is gerechtigd de gehanteerde prijzen in deze Overeenkomst op elk moment te verhogen. Leverancier zal Klant hiertoe ten minste één (1) maand van tevoren op de hoogte stellen. Klant heeft bij een prijsverhoging het recht de Overeenkomst te beëindigen, met inachtneming van een opzegtermijn van zeven (7) dagen.

A.25.6. Leverancier is gerechtigd de prijzen jaarlijks met maximaal het percentage van 5% te verhogen óf te indexeren aan de hand van de consumentenprijsindex van het Centraal Bureau voor de Statistiek, zonder de mogelijkheid voor Klant om de Overeenkomst op te zeggen.

A.25.7. Prijzen kunnen daarnaast te allen tijde door Leverancier tussentijds worden verhoogd indien de tarieven van zijn toeleveranciers van bijvoorbeeld stroom, datacenter, software en (public) cloud-oplossingen stijgen. Voorgaande zonder de mogelijkheid voor Klant om de Overeenkomst op te zeggen.

A.25.8. Lid 6 en 7 van dit artikel maken een uitzondering op het recht van Klant om bij een prijsverhoging de Overeenkomst te beëindigen. Indien Leverancier de geldende prijzen en tarieven wenst te verlagen is Leverancier gerechtigd deze verlaging direct, zonder mogelijkheid tot opzegging door Klant, door te voeren.

A.25.9. Reiskosten, parkeerkosten, verblijfskosten (en overige onkosten) zijn niet bij de prijzen inbegrepen en kunnen aanvullend in rekening worden gebracht.

Artikel A.26. Betaling

A.26.1. Leverancier zal de door Klant verschuldigde bedragen aan Klant factureren. Leverancier mag daarbij elektronische facturen uitreiken. Leverancier heeft het recht om verschuldigde bedragen voorafgaand aan de levering van de Dienst(en) en/of Goederen in rekening te brengen.

A.26.2. De betalingstermijn van een factuur is dertig (30) dagen na factuurdatum, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.

A.26.3. Indien Klant na de betalingstermijn nog niet volledig heeft betaald, is hij automatisch in verzuim zonder dat hiervoor ingebrekestelling is vereist.

A.26.4. Onverminderd het bovenstaande zullen alle kosten, die samenhangen met het incasseren van openstaande vorderingen – zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke (daaronder begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus) – voor rekening van Klant zijn zonder dat hiervoor een ingebrekestelling is vereist.

A.26.5. Beroep door Klant op opschorting of verrekening is niet toegestaan.

A.26.6. Leverancier is gerechtigd de vorderingen van Klant op Leverancier te verrekenen met de vorderingen, uit welke hoofde dan ook, van Leverancier op Klant.

A.26.7. Indien Klant in verzuim is, heeft dat de volgende consequenties: a. over het openstaande bedrag is de wettelijke rente verschuldigd; b. de voor Klant gehoste websites en andere Materialen mogen zonder nadere waarschuwing ontoegankelijk worden gemaakt totdat de openstaande bedragen, rente en dergelijke zijn voldaan.

A.26.8. Alle vorderingen van Leverancier zijn direct opeisbaar indien Klant failliet wordt verklaard, Klant surseance van betaling aanvraagt of krijgt verleend, de activiteiten van Klant worden beëindigd of diens bedrijf wordt geliquideerd.

Artikel A.27. Wijziging

A.27.1. Indien Klant wijziging van de Overeenkomst wenst, kan hij daartoe een aanvraag indienen. De procedure en voorwaarden voor wijziging zijn gelijk aan die voor de totstandkoming van de Overeenkomst, tenzij anders vermeld.

A.27.2. Elke wijziging van naam, woonplaats of bedrijfszetel, respectievelijk factuuradres of rechtsvorm dient door Klant terstond Schriftelijk aan Leverancier te worden doorgegeven. Leverancier kan aanvullende voorwaarden stellen betreffende de acceptatie van de gevolgen van een dergelijke wijziging.

A.27.3. Leverancier behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen of aan te vullen, ook ten aanzien van reeds bestaande Overeenkomsten. Contractuele wijzigingen gelden ten aanzien van reeds gesloten Overeenkomsten met inachtneming van een termijn van 30 dagen na Schriftelijke bekendmaking van de wijziging.

A.27.4. Indien de bedoelde wijziging(en) (toepassing van) de Dienst(en) dan wel de positie van Klant aanzienlijk negatief beïnvloedt, kan Klant de Overeenkomst opzeggen, op voorwaarde dat de mededeling daartoe door Leverancier is ontvangen vóór de datum waarop de wijziging ingaat.

A.27.5. Wijzigingen van ondergeschikt belang, wijzigingen op grond van de wet en wijzigingen in het voordeel van Klant, kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.

Artikel A.28. Overdracht rechten en plichten

A.28.1. Klant is niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst over te dragen aan een derde, waaronder fusie of overname, zonder Schriftelijke toestemming van Leverancier.

A.28.2. Klant geeft Leverancier bij voorbaat recht, zonder de uitdrukkelijke toestemming van Klant nodig te hebben, om de tussen Partijen gesloten Overeenkomst geheel, dan wel onderdelen daarvan, over te dragen aan moeder-, zuster-, en/of dochtermaatschappijen dan wel een derde partij in het geval van fusie of overname. Leverancier zal Klant berichten indien zulk een overdracht heeft plaatsgevonden.

Artikel A.29. Overige bepalingen

A.29.1. Op de Overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

A.29.2. Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.

A.29.3. Voor zover door de regels van dwingend recht niet anders wordt voorgeschreven, zullen alle geschillen die voortvloeien uit of samenhangen met deze Overeenkomst worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van het arrondissement waarin Leverancier gevestigd is, met dien verstande dat Leverancier gerechtigd is het geschil tevens voor te leggen aan de op andere gronden bevoegde rechter.

A.29.4. Alle rechtsvorderingen van Klant uit hoofde van de Overeenkomst verjaren – behoudens bepalingen van dwingend recht – na verloop van één jaar, te rekenen vanaf de dag waarop nakoming van verplichtingen uit de tussen Partijen bestaande Overeenkomst opeisbaar zijn geworden. Dit artikel laat de reguliere verjaringstermijn van de vorderingen van Leverancier onverlet.

Module B: Hosting en gerelateerde Diensten

Artikel B.1. Toepasselijkheid

B.1.1. Partijen kunnen overeenkomen dat Klant (een) Dienst(en) afneemt die (deels) zien op hosting, colocatie, domeinnamen, IP-adressen, TLS-certificaten en/of Infrastructure-as-a-Service. Indien de Overeenkomst hier (mede) betrekking op heeft, gelden voor het relevante gedeelte daarvan, aanvullend op Module A, de voorwaarden zoals in deze Module B worden beschreven.

Artikel B.2. Domeinnamen en IP-adressen

B.2.1. Indien en voor zover de Dienst(en) (mede) betrekking hebben op het verstrekken en/of beheren van domeinnamen en/of IP-adressen, zijn de bepalingen van dit Artikel B.2 van toepassing.

B.2.2. Bij het verstrekken of beheren van domeinnamen treedt Leverancier op als bemiddelaar tussen Klant en de opdrachtnemer van de domeinnaamregistratie en domeinnaambeheersdiensten. Klant machtigt Leverancier hier, alsmede de overige handelingen beschreven in dit Artikel B.2, expliciet toe. Leverancier heeft geen invloed op het distributieproces van domeinnamen. Leverancier heeft niet de verplichting om de continuïteit of het bestaansrecht van een geregistreerd domein te garanderen.

B.2.3. Beschikbaarstelling, aanvraag, toekenning en eventueel gebruik van een domeinnaam of IP-adres zijn afhankelijk van en zijn onderworpen aan de geldende regels en procedures van de desbetreffende registrerende instanties, zoals de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland bij .nl-domeinnamen en Réseaux IP Européens (RIPE) bij IP-adressen. Leverancier geeft geen garantie dat een aanvraag ook wordt gehonoreerd. De desbetreffende instantie beslist over de toekenning.

B.2.4. Klant dient zich te conformeren aan de regels die registrerende instanties stellen voor aanvraag, toekenning of gebruik van een domeinnaam. De diverse domeinen worden door verschillende, meestal nationale organisaties beheerd. Al deze organisaties hebben hun eigen (algemene) voorwaarden met betrekking tot het registreren van de betreffende domeinen en sub-leveldomeinen, evenals hun eigen reglement inzake domeinnaamgeschillen. Indien domeinnamen het onderwerp van de Overeenkomst zijn, zullen de additionele voorwaarden van onder andere iedere relevante gTLD (general Top Level Domain) en ccTLD (country code Top Level Domain) gelden. De betreffende aanvullende voorwaarden zijn raadpleegbaar via het Overzicht Aanvullende Voorwaarden.

B.2.5. Klant kan uitsluitend uit de bevestiging van Leverancier, waarin vermeld wordt dat de gevraagde domeinnaam of het IP-adres is geregistreerd, het feit van registratie vernemen. Een factuur voor registratiekosten is geen bevestiging van registratie.

B.2.6. Klant stelt Leverancier steeds onverwijld, maar in ieder geval binnen 5 kalenderdagen, en schriftelijk op de hoogte van wijzigingen met betrekking tot de gegevens van de domeinhouder.

B.2.7. Klant dient bij het gebruik van domeinnamen en IP-adressen alle wet- en regelgeving en alle door de registrerende instanties gestelde voorwaarden in acht te nemen. Het gebruik geschiedt volledig onder de verantwoordelijkheid van Klant. Klant vrijwaart en houdt Leverancier schadeloos voor alle schade die verband houdt met (het gebruik van) een domeinnaam of IP-adres namens of door Klant. Leverancier is niet aansprakelijk voor het verliezen door Klant van diens recht(en) op een domeinnaam (bijvoorbeeld in het geval van beëindiging door Klant zelf of door beslissingen in domeinnaamgeschillen) of voor het feit dat de domeinnaam tussentijds door een derde wordt aangevraagd en/of verkregen en Klant heeft in die gevallen geen recht op een vervangende domeinnaam of restitutie, behoudens in geval van opzet of bewuste roekeloosheid van Leverancier.

B.2.8. Ondanks hetgeen bepaald in Artikel B.2.2 heeft Leverancier het recht de domeinnaam of het IP-adres ontoegankelijk of onbruikbaar te maken, dan wel (indien toepasselijk) op zijn eigen naam te (doen) plaatsen wanneer Klant aantoonbaar in gebreke blijft bij de nakoming van de Overeenkomst, zulks echter uitsluitend na verloop van een redelijke termijn tot nakoming gesteld in een schriftelijke ingebrekestelling.

B.2.9. De aan Klant ter beschikking gestelde IP-adressen blijven in het beheer van Leverancier of zijn opdrachtnemers en kunnen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bij een eventuele beëindiging van de Overeenkomst niet worden meegenomen. Meerdere opdrachtgevers van Leverancier kunnen onder een bepaald IP-adres opereren. Leverancier heeft te allen tijde het recht het IP-adres te wijzigen dan wel een ander adres aan Klant toe te wijzen.

B.2.10. In geval van beëindiging van de Overeenkomst wegens wanprestatie van Klant is Leverancier, ondanks zijn bemiddelende rol, gerechtigd een domeinnaam van Klant op te zeggen, zonder enigerlei aansprakelijk te zijn voor hieruit voortvloeiende schade.

Artikel B.3. TLS-certificaten

B.3.1. Indien en voor zover de Dienst(en) (mede) betrekking hebben op het verstrekken en/of beheren van TLS-certificaten, zijn de bepalingen van dit Artikel B.3 van toepassing.

B.3.2. De aanvraag- en toekenningsprocedure van TLS-certificaten is onderworpen aan de regels en procedures van de certificaatautoriteit die het TLS-certificaat uitgeeft. De desbetreffende certificaatautoriteit beslist over de toekenning van het TLS-certificaat en zal daartoe de nodig geachte controles uitvoeren. Leverancier vervult bij de aanvraagprocedure slechts een bemiddelende rol en geeft geen garantie dat een aanvraag wordt gehonoreerd.

B.3.3. Het TLS-certificaat is geldig voor de overeengekomen periode, tenzij het voortijdig wordt ingetrokken. Leverancier (ondanks zijn bemiddelende rol) en de betreffende opdrachtnemer kunnen het TLS-certificaat onmiddellijk intrekken indien:

a. blijkt dat Klant onjuiste informatie heeft verstrekt ten behoeve van het verkrijgen van het TLS-certificaat; of
b. de betrouwbaarheid van het TLS-certificaat naar het oordeel van Leverancier en/of de betreffende opdrachtnemer in het gedrang is gekomen.
c. Klant dient zich bij het gebruik van het TLS-certificaat te houden aan alle toepasselijke wet- en regelgeving en alle voorwaarden die door de certificaatautoriteit worden gesteld.

B.3.4. Klant dient bij het gebruik van het TLS-certificaat alle wet- en regelgeving en alle door de certificaatautoriteit gestelde voorwaarden in acht te nemen. Leverancier zal naar deze voorwaarden verwijzen tijdens de bestelprocedure.

B.3.5. Indien het TLS-certificaat wordt ingetrokken, heeft Klant geen recht op een vervangend TLS-certificaat of restitutie van de kosten voor het TLS-certificaat door Leverancier, tenzij de intrekking te wijten is aan een toerekenbare tekortkoming van Leverancier. In een dergelijk geval zal Leverancier een nieuw TLS-certificaat leveren ter vervanging voor de resterende periode van het oorspronkelijke TLS-certificaat. In andere gevallen dient door Klant eventueel beroep te worden gedaan op de voorwaarden van de betreffende certificaatautoriteit.

B.3.6. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zal Leverancier zich in redelijkheid inspannen om Klant te informeren voordat het TLS-certificaat vervalt en dient te worden verlengd. Het blijft echter altijd de eigen verantwoordelijkheid van de Klant om TLS-certificaten tijdig te verlengen.

Artikel B.4. Infrastructure-as-a-Service

B.4.1. Indien en voor zover de Dienst(en) (mede) betrekking hebben op dienstverlening in het kader van het aanbieden van (digitale) infrastructuur, zijn de bepalingen van dit Artikel B.4 van toepassing.

B.4.2. Leverancier heeft tot doel om Klant te ondersteunen op het gebied van de infrastructuur. De infrastructuur wordt virtueel aangeboden waarbij de hardware eigendom is en blijft van Leverancier.

B.4.3. Klant heeft geen fysieke toegang tot de hardware. Indien Klant specifieke aanpassingen wenst (Meerwerk in het kader van Artikel A.17), dient hij contact op te nemen met Leverancier.

B.4.4. Leverancier is verantwoordelijk voor: a. de hardware (opslag, connectiviteit, etc.); b. de hypervisor en overige benodigde software; c. gebruik van rackspace binnen het datacenter van Leverancier; d. aansluiting van de servers op het stroomnet en internet; e. het installeren van en onderhoud van het besturingssysteem.

B.4.5. Klant dient de door hem op de Dienst(en) geïnstalleerde software up-to-date te houden. Leverancier is in geen geval aansprakelijk voor het niet functioneren van enige software van Klant.

Artikel B.5. Dedicated hosting

B.5.1. Indien en voor zover de Dienst(en) (mede) betrekking hebben op dedicated hosting, zijn de bepalingen van dit Artikel B.4 van toepassing.

B.5.2. Leverancier stelt aan Klant eigen hardware ter beschikking in het geval van dedicated hosting. De opslagruimte en capaciteit van de hardware worden derhalve niet gedeeld met andere opdrachtgevers van Leverancier. De hardware is en blijft eigendom van Leverancier.

B.5.3. Klant heeft géén recht op toegang tot de serverruimte, tenzij hij op grond van de Overeenkomst expliciet verantwoordelijk is voor de installatie en/of het onderhoud met betrekking tot de hardware en toegang noodzakelijk is in dat licht. Voor toegang tot de serverruimtes gelden de bepalingen zoals neergelegd in Artikel B.7.

B.5.4. Leverancier heeft het recht om aan Klant andere hardware toe te wijzen, mits de vervangende hardware in redelijkheid voldoet aan de eisen die voor de oorspronkelijke hardware golden. Leverancier zal in een dergelijk geval vooraf met Klant een plan-van-aanpak maken voor de geplande verhuizing, behoudens spoedeisende gevallen.

Artikel B.6. Colocatie

B.6.1. Indien en voor zover de Dienst(en) (mede) betrekking hebben op colocatie, zijn de bepalingen van dit Artikel B.6 van toepassing.

B.6.2. Leverancier stelt aan opdrachtgever, in het kader van colocatie, slechts een serverruimte, netwerk- en stroomvoorzieningen ter beschikking. Klant verzorgt zelf de hardware.

B.6.3. Klant heeft géén recht op toegang tot de serverruimte, tenzij hij op grond van de Overeenkomst expliciet verantwoordelijk is voor de installatie en/of het onderhoud met betrekking tot de hardware en toegang noodzakelijk is in dat licht. Voor toegang tot de serverruimtes gelden de bepalingen zoals neergelegd in Artikel B.7.

B.6.4. Leverancier kan de hardware van Klant verhuizen naar een andere ruimte in het datacentrum of naar een ander datacentrum, mits de vervangende ruimte in redelijkheid voldoet aan de eisen die ook voor de oorspronkelijke ruimte golden. Leverancier en Klant zullen in overleg een tijdstip vastleggen voor de verhuizing, met dien verstande dat Leverancier altijd de mogelijkheid krijgt van Klant om binnen 14 dagen na het overleg de verhuizing uit te voeren. Indien Klant op basis van de Overeenkomst zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud van de hardware, zal Klant de hardware binnen een redelijke termijn van maximaal veertien (14) dagen na een daartoe door Leverancier uitgebracht verzoek te verhuizen. In spoedeisende gevallen kan Leverancier de server in alle gevallen zelf verhuizen.

B.6.5. Beide Partijen dragen hun eigen kosten die gepaard gaan met de in het vorige lid bedoelde verhuizing.

B.6.6. Klant garandeert dat de hardware géén schade zal toebrengen aan de serverruimte, de daarin geplaatste hardware van derden of de daarin aangebrachte bekabeling, dan wel de werking daarvan zal verstoren of beïnvloeden.

B.6.7. Leverancier heeft het recht om de hardware te verplaatsen, uit te schakelen of te verwijderen indien hij dit in zijn professionele opinie nodig acht, zonder enigerlei aansprakelijk te zijn voor hieruit voortvloeiende schade.

B.6.8. Klant is verplicht om de hardware voldoende te verzekeren en verzekerd te houden. Op eerste verzoek van Leverancier dient Klant de polis te verstrekken voor de verzekering die Klant heeft afgesloten.

B.6.9. Indien Klant tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst, heeft Leverancier het recht om de hardware onder zich te houden tot Klant aan al zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.

B.7. Toegang tot de serverruimte

B.7.1. Klant krijgt slechts toegang tot de serverruimte indien dit expliciet volgt uit de Overeenkomst en noodzakelijk is voor het installeren, onderhouden en/of verhuizen van hardware. Klant is verplicht om bij het betreden van de serverruimte alle door Leverancier en/of de betreffende derde partij gestelde voorwaarden en redelijke instructies te volgen.

B.7.2. Klant zal de hardware alleen laten onderhouden door voldoende vakkundig en bekwaam personeel. Het is niet toegestaan om toegang tot de serverruimte te verlenen aan derden (zoals opdrachtgevers van Klant), tenzij Leverancier hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.

B.7.3. Klant zal de installatie- en onderhoudswerkzaamheden aan de hardware zo efficiënt mogelijk uitvoeren zonder hierbij overlast te veroorzaken voor Leverancier of anderen.

B.7.4. De bekabeling in de serverruimte (waaronder in ieder geval bekabeling in shared racks en onder de vloeren) zal uitsluitend worden aangebracht door Leverancier. Alleen de bekabeling in private racks wordt door Klant verzorgd.

B.7.5. Het is uitdrukkelijk niet toegestaan om veranderingen aan te brengen in de serverruimte, tenzij Leverancier hier schriftelijke toestemming voor heeft gegeven. Als Klant veranderingen heeft aangebracht zonder schriftelijke toestemming, heeft Leverancier het recht om herstel van de serverruimte te vorderen, dan wel herstel voor rekening en risico van Klant zelf te (laten) uitvoeren.

B.7.6. Leverancier is op ieder moment gerechtigd om de serverruimte te betreden om te controleren of Klant de hierboven beschreven voorschriften en eventuele aanvullende voorwaarden, procedures en instructies in acht neemt.

B.7.7. Bij een verhuizing van de hardware of bij beëindiging van de Overeenkomst zal Klant de serverruimte opleveren zoals deze bij aanvang van de Overeenkomst door Leverancier ter beschikking is gesteld.

B.7.8. Indien Klant tekortschiet in de nakoming van de Overeenkomst, is Leverancier gerechtigd om Klant de toegang tot de serverruimte te ontzeggen. Indien Klant een Consument is, is deze bepaling pas van toepassing als Klant in verzuim is.

Module C: Verkoop Goederen

Artikel C.1. Toepasselijkheid

C.1.1. Partijen kunnen overeenkomen dat Klant Goederen koopt van Leverancier. Indien de Overeenkomst (mede) betrekking heeft op de verkoop van Goederen, gelden daarvoor, aanvullend op Module A, de voorwaarden zoals in deze Module C worden beschreven.

Artikel C.2. Levering

C.2.1. Na de totstandkoming van de Overeenkomst spant Leverancier zich in om de Goederen conform de Overeenkomst, dan wel binnen een redelijke termijn aan Klant te leveren. Het risico op verlies, diefstal of beschadiging van de Goederen gaat over op Klant op het moment dat de Goederen door Leverancier op het overeengekomen adres geleverd zijn.

C.2.2. Klant dient de geleverde Goederen zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen zeven (7) dagen na aflevering controleren op eventuele beschadigingen of andere gebreken. Indien Klant beschadigingen of andere gebreken vaststelt, dient Klant dit onverwijld en Schriftelijk bij Leverancier te melden. Klant dient bij de melding voldoende te motiveren welke beschadigingen of gebreken er zijn en dient voldoende bewijs aan Leverancier mee te sturen om de gegrondheid van de melding te beoordelen.

C.2.3. Indien Klant niet binnen de in het vorige lid bedoelde termijn een beschadiging of gebrek aan Leverancier meldt, worden de Goederen geacht zonder beschadigingen en gebreken te zijn afgeleverd.

Artikel C.3. Installatie Goederen

C.3.1. Indien Leverancier onder de Overeenkomst Goederen levert, zal Klant de Goederen zelf op een door Klant gekozen locatie en wijze installeren.

C.3.2. Indien overeengekomen, zal Leverancier de Goederen op een in de Overeenkomst bepaalde locatie en wijze installeren. Leverancier is gerechtigd om de installatie van Goederen op een bepaalde locatie te weigeren indien de locatie volgens zijn professionele opinie niet mogelijk is, of de juiste werking van de Goederen op de betreffende locatie niet kan worden gegarandeerd.

C.3.3. Leverancier heeft het recht om derden in te schakelen ten behoeve van de installatie van de Goederen zoals bedoeld in het vorige lid.

C.3.4. Klant zal Leverancier of de door Leverancier ingeschakelde derde(n) toegang verschaffen tot de aangewezen locatie en de noodzakelijke medewerking verlenen ten behoeve van de installatie van de Goederen.

C.3.5. Tenzij anders overeengekomen, blijft Klant zelf verantwoordelijk voor de juiste stroomvoorzieningen en netwerkaansluitingen. Indien de genoemde voorzieningen niet aanwezig zijn, is Leverancier mogelijk niet in staat om een correcte en volledige installatie uit te voeren.

Artikel C.4. Garantie Goederen

C.4.1. Op de door Leverancier onder de Overeenkomst geleverde (in het kader van verhuur of verkoop) Goederen rust uitsluitend de door de fabrikant gegeven garantie, tenzij in de Overeenkomst expliciet aanvullende garanties worden afgegeven. Informatie over de fabrieksgarantie is te vinden op de website van de fabrikant of importeur, dan wel in de documentatie van de fabrikant die bij de Goederen geleverd wordt.

C.4.2. De hiervoor beschreven garantie geldt niet voor beschadigingen of gebreken die: a. het gevolg zijn van onoordeelkundig gebruik; b. géén verband houden met de ondeugdelijkheid van de gebruikte materialen en/of de fabricage; c. zijn ontstaan als gevolg van het onjuist opslaan of bewaren van de Goederen; of d. het gevolg zijn van klimatologische of andere inwerkingen.

Artikel C.5. Retourneren

C.5.1. Het retourneren van Goederen is uitsluitend mogelijk na voorafgaande toestemming van Leverancier.

C.5.2. Eventuele met het retourneren gepaard gaande kosten komen voor rekening van Klant. Klant draagt zorg voor het adequaat verpakken van de Goederen en dient de Goederen te retourneren middels een verzekerde verzending.

C.5.3. Klant is gehouden de Goederen in onbeschadigde staat aan Leverancier te retourneren, behoudens normale slijtage van de Goederen. Indien Leverancier constateert dat Klant zonder Schriftelijke toestemming van Leverancier veranderingen heeft aangebracht aan de Goederen, dan wel de Goederen beschadigd zijn, komen eventuele kosten voor vervanging of herstel volledig voor rekening van Klant.